Forleden så vi et skilt i et butiksvindue på Strøget i København: “Forretningen er lukket, så vi kan koncentrere os om online salg”. Ganske lakonisk meddelelse – og med sikkerhed et varsel om hvad de kommende par år vil bringe for visse dele af den danske detailhandel. Flere og flere butikker får et større og større salg på nettet far webshops, og nogle af dem forlader faktisk helt den traditionelle butiksform. Det stiller nye krav til markedsføring, og her er det nye medier, der render med annoncekronerne. Nå ja – og så Google naturligvis. Om Google overhovedet er et medie, kan vel diskuteres, men det må være en anden gang.
Vejen til kunderne går via Google
Som den altdominerende søgemaskine i Danmark er det Google, der skaffer kunderne til de fleste af butikkerne. Dette sker enten via AdWords eller via de almindelige søgeresultater.
AdWords er en betegnelse for de annoncer, der ses i Google i højre side samt over søgeresultaterne – samt for de billedannoncer Google leverer til store dele af nettets hjemmesider. AdWords er en meget målrettet markedsføringsform, der kan styres yderst præcist og med komplet kontrol over budget og priser. Du kan læse mere om AdWords her.
De almindelige søgeresultater er dog stadig dem, der foretrækkes af langt de fleste danskere, og det er derfor, det er forretningskritisk for netbutikkerne at have så god en placering i søgeresultaterne, som det er dem muligt. Folks tålmodighed er ganske lille, og det er de færreste søgere, der kommer forbi side 1 i Google.
Google afgør – ved hjælp af sindrige algoritmer – hvordan hver enkelt hjemmeside skal placeres på et givet søgeord. Faktisk ser de på langt over 200 faktorer, når de skal afgøre, hvem der skal ligge øverst på f.eks søgningen “billige biler”. Da kun et fåtal af webbureauer har forstået, hvordan søgemaskiner arbejder, sendes der hver dag nye webshops på markedet, der er kvalitativt dårlige i forhold til disse over 200 faktorer. Og det har skabt grobund for et relativt nyt fag, der internationalt kaldes SEO – en forkortelse for Search Engine Optimization.
I Danmark er de mest brugte betegnelser “søgemaskineoptimering” og “søgeoptimering”.
Søgemaskineoptimering / søgeoptimering består i en lang række processer, der spænder lige fra teknisk forbedring af hjemmesiden / netbutikken over semantisk optimering til opbygningen af en stærk profil på sociale medier som Twitter, Facebook m.fl. Desværre er det stadig sådan her i 2017, at flertallet af platforme til hjemmesider og webshops er fejlbehæftede i forhold til at være nemt læselige for søgemaskinernes robotter. Disse fejl kan være f.eks. duplicate content, svært indekserbart indhold og links, der ikke kan følges af søgemaskinerne. Det betyder, at stort set alle nye hjemmesider / webshops skal underkastes forbedringer af kodning og opsætning for at være konkurrencedygtige i søgeresultaterne.
Ikke alle metoder er lige gode
Som i al anden markedsføring sker der også i søgemaskinerne en kamp om blive set, og her gælder det altså om at udnytte de muligheder, der er. Gennem tiderne har metoderne ændret sig ganske meget – lige fra brug af de såkaldte meta keywords i nærmest overdreven grad over brugen af linkkataloger m.m.
For nylig bev en artikel om netop dette fænomen publiceret på magasinet Comon – den kan du læse her.
Gode metoder til synlighed
Ifølge en ekspert i søgemaskineoptimering fra Concept Interest er disse metoder stadig gyldige og i overensstemmelse med de retningslinjer, som søgemaskiner udstikker:
- Skriv indhold til brugerne, der oplyser om produktet / servicen
- Brug de rigtige nøgleord i teksterne – søgemaskinerne kan ikke gætte sig til, hvad du skriver om
- Hav unikke sidetitler på alle dine sider – og husk også unikke sidebeskrivelser
- Link fornuftigt – men uden at overdrive – mellem relevante sider på din hjemmeside / webshop
- Arbejd professionelt med linkbuilding
- Kopier aldrig indhold fra andre sider – og undgå duplicate content (samme indhold på mere en én URL)
- Sørg for at alle leverandører og partnere linker til din hjemmeside – og link selv ud til relevante hjemmesider
- Opdater dine sider ofte
- Hav en platform, der er så søgemaskinevenlig som muligt
Fra søgemaskine til medie?
Søgemaskiner i dag er at regne som et medie – i store træk. Men modsat de traditionelle medier er de pull og ikke push. De leverer information på opfordring og i realtid, og derfor er de – i forhold til mediebudgetter – en stor konkurrent til f.eks. aviser og blade. Søgemaskinernes store udfordring nu og fremover er at bevare og udbygge troværdigheden som det alvidende “orakel”, der på et splitsekund kan fortælle en søgende, hvor det bedste tilbud findes, hvordan man koger en skinke eller kommer hurtigst fra A til B. Og p.t. er det Google, der fører det kapløb med en markedsandel på langt over 90% i Danmark.