De fleste sælgere og sælgende personale, jeg kender til, er godt og grundigt trætte af de konventionelle salgskurser, der tager afsæt i mere eller mindre homogene modeller, teoretiske modeller og andet gabende kedsommeligt, der alligevel ingen effekt har, når der er gået nogle uger efter kurset. Jeg har selv deltaget i den slags kurser, og uagtet at de er vældigt fint formulerede, glider læringen af som vand på en slimet gås.
Foredrag om salg på steroider
Nå – så en dag for ikke så længe siden blev jeg inviteret med til et foredrag om salg med en gut, der hedder Leon Birdi. Jeg må erkende, at jeg ikke havde hørt om ham før, så jeg tog selvfølgelig et tjek på ham online. Jeg fandt blandt meget andet denne:
Nå – jeg blev sgu fanget lidt af ham. Han lyder jo lidt som en speedsnakker, men jeg skal lige hilse og sige, at det er han så ikke på selve foredraget! Hold nu kæft… Det var farverigt, underholdende og nok så vigtigt: Jeg lærte sgu mere om salg på det foredrag, end jeg havde lært på adskillige kurser. Hvem havde nu troet, at et foredrag om salg kunne være så vildt!
Ikke for sarte sjæle
Bare rolig: Han er ikke spor grim i munden. Men han er lige på og ærlig, og langt de fleste med kundekontakt vil kunne genkende sig selv i et vist omfang i nogle ret pinlige situationer. Men det er jo sundt – for sagen er, at hver eneste kontakt med en kunde eller potentiel kunde kan give et salg. Eller koste et salg. Og sidstnævnte er dyrt – meget dyrt!
Jeg vil godt give 5 stjerner til Leon Birdi og hans foredrag om salg – men sørme også til de mange former for konsulenthjælp, han yder til virksomheder, der vil øge salget og forbedre kundeservicen.
Læs mere om Leon Birdi, salg og service her: https://birdi.dk/