Har du nogensinde tænkt på, at når man arbejder i modebranchen eller i en branche, der handler om design af brugsgenstande eller møbler, så skal man faktisk altid være på forkant med trender og nyheder? Jeg tænker normalt ikke over det. Jeg har det lidt, som om at det er designerne, der bestemmer. Men hvordan kan de så – over hele verden så se, at det bliver de eller de farver, der er in. Eller de eller de former, som folk vil købe. Fx et år skal en opbevaringskasse have runde hjørner. Det næste år skal den så have skarpe hjørner. Hvordan ved designerne det? Hvordan ved de, at det ene år er det naturmaterialer, der bliver populære og det næste, skal det helst være så syntetisk som overhovedet muligt?
Tendenser og trends
Jeg går ud fra, at det her noget at gøre med, at de kan se tendenser i samfundet. Nu her forleden dag, da jeg sad og kiggede på forskellige kataloger over køkkenudstyr, kunne jeg se, at det er de samme former og farver, som alle firmaerne bruger. Ok, der er naturligvis forskellige nuancer. Grøn er ikke bare grøn. Der er mange slags grøn. Og der er mange slags træ. Eg, bøg, bambus, ibenholt og mange flere.
Årets firmajulegaver
Alle katalogerne, jeg kiggede igennem, hedder: Køkkenudstyr 2020 – 2021. Så de forskellige brands fortæller mig altså, hvad de vil have på lager i det kommende år også. Og dermed fortæller de mig, også hvad jeg skal se efter, når jeg skal ud og købe firma julegaver til alle vores kunder. Det er faktisk ret rart at vide, hvad man kan få, og hvad der kommer på markedet i det kommende år. Det betyder, at jeg kan købe de her firmagaver, som vores firma har brug for i sikker vished om, at jeg ikke går helt forkert i byen, når jeg køber dem ind. Og vi har mange kunder, som hver især skal have en gave. Mit budget til det er kæmpestort – men det skal også bruges rigtigt. Så derfor bruger jeg tid på at kigge på kataloger fra forskellige brands. I går var det køkkenudstyr.
I morgen bliver det møbler. Og sådan lærer jeg at pejle mig ind på, hvad vores kunder vil kunne lide. Og når de får en firmajulegave, som de bliver glade for, så husker de os og vender tilbage. Det er jo det, der er meningen. Vi skal holde på vores kunder. Konkurrence bliver hårdere for hvert eneste år.
Klassiske firmagaver
Naturligvis er der klassikere, når det handler om firmagaver. En kurv med vin og chokolade er altid en rar gave. Men den er altså også lidt kedelig. Kunden ender jo med en samling af flettede kurve, som han eller hun ikke aner, hvad han skal bruge til. Den bliver så sat ind i et skab eller ned i en kælder – efter at indholdet er tømt – og der, hvor den står, bliver den så glemt. Og jeg har faktisk opdaget, at mange af vores kunder sætter pris på at få gaver, de kan bruge – også i fremtiden. De vil faktisk helst ikke have noget, de kan spise og drikke i julen. Der er jo rigeligt i forvejen.