Et stort og vanskeligt emne – det der med gode tekster på nettet. Men faktisk behøver det ikke være så vanskeligt igen – du kan jo blot spørge dg selv, hvordan du reagerer, når du støder på hjemmesider, hvor du med det samme kan mærke, at du er taget alvorligt sådan rent sprogligt. Altså der, hvor du ikke præsenteres for en homogen tekst, der bare pladrer løs. Kender du den fornemmelse?
Artikler på hjemmesider – skønhed eller rædsel
Ret beset bør vi skelne mellem hjemmesider og webshops her, da der er en vis tendens til, at webshops mener at kunne slippe afsted med, hvad der i bedste fald kan betegnes som middelmåde tekster. Tekstforfatning er en disciplin, der spænder vidt – men tilsyneladende ikke hos så mange af dem, der driver webshops. Og det er en skam, for når man begejstres over en enten sjov, farverig eller særligt oplysende produktbeskrivelse, er der ikke langt til købeknappen.
Det er den slags tekstforfatning, der udbydes af firmaer som for eksempel Skriveren, der drives af internetikonet Jesper Nerløe.
Mersalg i godt skrivearbejde
Der er i den grad mersalg i at lægge den fornødne indsats i skrivearbejdet. Og det handler ikke om det, der ofte betegnes som “SEO tekster”, og som i hovedreglen er artikler, der er så sprængfyldte med gentagelser af nøgleord og vendinger, at det er tydeligt for enhver, at de er skrevet til søgemaskiner og ikke til mennesker.
En virkeligt velskrevet artikel – eller produktbeskrivelse om du vil – til en webshop kan, hvis der da ikke er tale om et kortvarigt produkt, holde i årevis og indtjene penge til ejeren. Det er det, der på nydansk kaldes for Evergreen indhold, og det er netop, hvad en kulørt (i overført betydning) tekst er. Du kan i øvrigt forvisse dig om, hvor billigt det reelt er, hvis du besøger en af siderne hos Skriveren, der handler om netop produktbeskrivelse:
Altså produktbeskrivelser til en hjemmeside / webshop for bare 195 kroner og opefter. Det er direkte småpenge i forhold til, hvad man kan få ud af det. Ikke mindst i betragtning af den høje kvalitet, Skriveren leverer. Og det leder mig til karaktergivningen:
Kilde: https://www.forbrugerviden.dk/